/ Leia 6-9 månader /

Uppföljning av sömnexperimentet

Ja vi har nu haft några orutinerade dagar då sömnen sett ut som följande:
 
Första dagen skulle jag hålla smulan vaken till efter lunchen intagits (i vanliga fall sover hon 8:30-10:00 och 13:30-15:00 på ett ungefär), klockan 09:30 somnade hon i princip hängandes över bygeln i vagnen. Jag fick då se mig som besegrad och hon fick lägga sig att sova en halvtimme tills vi kom hem (hon vaknar alltid så fort vi kommer innanför porten). På eftermiddagen blev det således en tvångssövning men eftersom hon totalt sett sovit mindre på dagen än normalt så blev natten helt okej, matpaus ingick dock.
 
Andra dagen blev det samma visa med två korta sovpauser, båda i vagnen denna dag.
 
Tredje dagen höll hon sig vaken tills efter lunch men vaknade igen bara 40 minuter efter hon somnat och var alltså INTE färdigvilad utan trött och gnällig. Bara att ge sig ut på promenad för att slippa gnället, till saken hörde att jag under morgonen redan traskat i cirka 1,5 timme = trött i benen. Men det blev en repa ner på stan för att glo runt lite, och efter tre timmar och med endast 5 minuter kvar till dörren slocknade smulan åter igen sittandes i vagnen. Jag passade på att köpa en glass och sätta mig på en bänk för att vila skallen och benen lite. Hon sov alltså ytterligare 30 minuter på eftermiddagen. Även denna natt blev bra och första nattuppvaket dröjde ända till 04:30, sedan sov vi vidare till klockan 06:30.
 
Idag höll vi oss sysselsatta med bland annat öppna förskolan under förmiddagen, allt gick enligt planen och smulan somnade i sin säng klockan tolv efter intagen lunch. Hon passade då på att riva av två hela timmar i ett svep och har sedan varit pigg och glad under resten av dagen (förutom sista timmen då hon av nån anledning vägrade äta kvällsmat trots megahungrig, efter intagen välling blev det dock bättre). Hon somnade i sin säng som vanligt klockan sju och där är vi nu.
 
Imorgon blir det till att åka lite bil och gå på kalas så det blir nog lite kackigt med rutinerna då, men sen är det på't igen bara. Jag börjar dock känna hopp inför framtiden då nattsömnen förbättrats sedan hon fått sova mindre dagtid, vi får helt enkelt se hur den nya rutinen fortsätter att utveckla sig.
 
En utvilad smula i full färd med att knyta (upp) skosnören