/

Jag ska på kurs!

Lyckades knipa åt mig den sista platsen på en kurs som socionomen kopplad till vårat BVC håller i. Det är två timmar varje tisdagkväll i sju veckor så jag dodgar alltså läggning av ungar en dag i veckan och får sitta still i lugn och ro, bara det är ju skönt som omväxling sen får man ju lära sig massa bra nya saker också. Kursen heter "trygghetscirkeln" och handlar ungefär om hur man skapar en trygg anknytning mellan barn och förälder. Har hört såå mycket bra om den här kursen så det ska bli superroligt. Det är även skönt att göra nåt konstruktivt åt den här eskalerande trotssituationen vi nu befinner oss i och det känns bra att få lära sig hur man hanterar både sig själv och ungar i kniviga situationer där man själv helst vill lägga sig bredvid det arga barnet och skrika ännu högre. Tydligen tar det i snitt tre generationer att komma ifrån den traditionella auktoritära uppfostringsmetoden som bygger på att barnet ska bli för rädd för att göra fel genom hot etc. Hur ofta säger man ex inte "kom nu annars lämnar jag dig här!" vilket egentligen är ganska hemskt om man tänker efter. Jag räknar väl inte med att bli världens bästa förälder som behåller lugnet i ALLA situationer men alltid lär man sig nåt och som sagt ska det bli roligt att komma iväg ensam en stund varje vecka.

Tjejen med den stora viljan på sin nya cykel

Skulle tro att det inte dröjer länge innan den här också upptäcker en egen vilja